My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Monday, September 20, 2010

Halal punya citer.....

Arini aku nak citer tentang makanan halal. Nape ada gak orang Islam yang tak pedulik sangat tentang status halal sesuatu makanan yang dibeli @ dimakan? Nape bile bab beli barang....macam baju, kite pilih material kain....kite tengok jenama....buatan mane mana pun kite dok tengok jugak. Ada orang....bile agak2 baju tu jenama cap ayam.....made in ntah mane2 ntah...terus taknak beli. Depa anggap baju tu low class....takdak standard. TAPI....NAPE BILE BAB MAKAN....main belasah jer. Dei...tengok la dulu kat mane makan tu....ada sijil halal ke.....jeling2 la tukang masaknya sape....Muslim ke dia.
Aku naik heran kat beberapa tempat makan yang pada aku WAJAR diragui status HALALnya begitu ramai orang Islam yang pi. Kadang2 sedih dengar jawapan mereka....bile ditanya tahap confident mereka akan keHALALan tempat makan tersebut.
Aku bukannya nak sibuk.....tapi aku rase bertanggungjawab untuk menegur agar takde sesape yang tersalah makan benda yang tidak halal.
Bile pi makan mane2....tanyalah mane sijil HALAL kedai mereka. Pastu tengok sijil tu. Patutnya depa pamerkan kat depan kedai. Bile beli barang2 makan....tengoklah logo HALAL yang ada. Setakat ni....bolehlah kite percaya akan logo yang dikeluarkan oleh JAKIM tu. Aku kalu takdak logo tu....aku tak beli walaupun aku suke makan benda alah tu sebelum ni. Ada jugak sesetengah produk tu....kat website tulih halal...ada sijil...tapi nape kat bungkusan produk2 tu tak taruk logo halal? Pastu siap ada artis yang kononnya begitu Islamic jadi dia punya duta. Nape tak taruk logo HALAL? Sebenarnya HALAL ke tak?
Ada gak produk tu...yang dalam tin ada logo HALAL dan dibuat di Malaysia tapi yang dalam botol takde logo HALAL dan dibuat di US. Sedangkan produk tu sama jer cuma beza cara packaging jer (dalam tin dan dalam botol). So, bile beli barang tu.....belek2 la lebih2 sikit. Jangan pakai beli jer.
Pokok pangkalnya sekarang ni....kite perlu lebih prihatin tentang bab MAKAN ni. Jangan pakai belasah jer. Makanan tu akan jadi darah daging kite.....dan itulah yang akan membentuk keturunan kite kelak. Pikir2kan....dan selamat beramal...

1 comment:

touya said...

dari segi kedai makan , bergantung juga pada jenis kedai makan . Kalau kedai makan yang bertaraf sampai lapan cawangan memang wajar perlu kita perhatikan tanda halal . Tapi kalau kedai makan Kak Yah dekat hujung kampung tu rasanya tak yah kot cari logo halal . Janji kita confident !

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK