My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Monday, November 15, 2010

Gambo Kat Taman Mini M'sia

He3....macam yang aku kabo sebelum ni (dalam entry tajuk "PENAT").....aku pi bercuti minggu ni (13/11-14/11). Mase aku dapat voucher percutian gara2 membeli Pesona tahun lepas.....macam2 tempat aku nak pi. Last2 aku pilih Melaka. Itupun setelah 3 kali ditunda tarikhnya. TQ to Efa (Sri Sutra Travel) yang sabo melayan aku yg busy ni. Bukan aku sengaja nak susahkan dia.....tapi bile aku kena outstation....aku terpaksa ubah tarikh.
Hari pertama.....aku dan tips memulakan trip kami ke Taman Mini Malaysia. Macam ni la...aku taknak citer banyak...biarkan gambo berbicara sendiri....so, layan....!

Walaupun kalu ada mase lapang, aku kije cop duit. Aku tetap berjiwa macam orang2 biase yang kurang kaya. Before gerak....kluo la duit dulu.

Walaupun pakai redah jer...kami sampe je ke Melaka.

Ni la destinasi pertama. Actually ini destinasi kedua. Yang pertama tu....Taman Rama2 tapi tak jadi singgah sebab rame sangat bebudak sekolah. Tapi kan....sini pun sama aje. Ish! Bukan kami tak suke budak sekolah, kami suke....cuma kami nak bagi depa ruang tengok rama2 tuh. Kami saje nak bagi depa mengenali rupa paras rerama tu.

Haa...ini umah Perlis.

Ni...namanya lesung ye anak2. Dulu2 mase aku kecik2....lesung ni digunakan untuk tumbuk beras, beras pulut n macam2 lagi. Aku juga gunakan batu lesung tu buat halau lembu. Time hyperactive dulu....aku gunakan batu lesung tu sebagai tongkat mase main "Nenek2 Si Bongkok Tiga".

Pantang tengok kedai....Tips akan masuk n membelek sume benda yang ada. Aku berbeza sikit. Aku tak belek lama. Agak2 berkenan...aku terus beli.

Tu dia.....antara barang2 yang dibeli.

Ni la.....umah Sabah. Ada pelantar yg dibuat daripada batang2 kayu.

Alamak! Camne boleh terserempak dengan Datuk Bendahara nih?


Umah Penang.......emmmm.....camtulah rupa paras umah Penang dolu2 ye anak2.



Ni...nama kukur kelapa. Ni first time aku nengok kukur yang bole lipat camni.



Ni batu giling. Bile nengok ni....teringat arwah Mak Long Limah yang dok belakang umah aku. Dulu2...mase kecik aku selalu pi umah dia dan nengok dia guna alat ni.


Tips di depan umah Penang.


Haa....nampak tak aku yang diapit oleh Hang Tuah, Tun Fatimah, Hang Jebat, Dang Anum, Hang Lekir dan sume dayang2 istana Melaka. Macam berada di tahun before 1411. Cuma kurang enak memandang kanak2 riang yang interframe depan aku tu. Tak nyempat2....tunggu turn depa sampe.


Aku, Hang Tuah dan Keris Taming Sari. Jangan jelessss ye....Tun Fatimah dan Dang Anum.



Lihatlah dunia....Tips gumbira di depan umah Sarawak.


Tangga umah Sarawak zaman dolu2.......


Tetibe...nampak kuda. Kalu nak naik kena bayo RM5 rasenya.



Kat situ juga disediakan satu pentas khas untuk sessi persembahan tradisional. Seronok gak tengok. Nampak tak aku yang kecik......tu?


Tarian ni begitu lemah gemalai......memang menarik.


Rame gak yang nengok show tu. Si Tips....bergaya ala2 Puteri Hang Li Po konon....
Kat sini la...ada sorang kakak tu approach aku dan cakap..."Cikgu duduk la kat bawah....". Aku......cikgu? Ada gaya cikgu ke? Aisey.....kak, salah la kak.


Tu dia.....Hang Tuah tadi. Nampaknya ko dah mencurangi aku ye Hang Tuah. Cis! Sampe hati ko Tuah.......!


Tamatnya show....



Ni sessi menari bersama penonton......rame yang sporting. Aku? Takyah lah. Aku kecik ati...si Tuah tu...curang.


Eh! Eh!.....menari Jingli Nona la plak.....


Emmm......Tips dan 2 budak sekolah yang hyperactive.


Haa.... ni kat dalam umah Pahang. Ni la....set gamelan.


Macam biase....Tips dan shopping memang tak bole dipisahkan. Oleh kerana dia suke sangat kat gelang merah tu.....aku pun belikanlah. Hadiah.......


Aku budak kampung jer.....dan aku bangga jadi anak Malaysia.


Ni umah Melaka. Tengok tangga pun dah tau kan?


Jangan harap la nak dapat ambik gamba dia ni in full......



Ni zaman bile punya ni.....ntah.



Peti harta karun...........


Mende alah ni...aku lupe ape namanya. Puas Pakcik ni terang kat aku. Yang aku ingat, barang ni diperbuat daripada tempurung kelapa. Zaman kecik2....pakcik ni guna mende alah tu sebagai bekas simpan umpan (bahagian tutupnya) dan simpan ikan (bahagian bodynya). Zaman dolu2, mana ada botol, tupperware ke......


Cantek umah ni.....kan? Ni la umah Negeri Sembilan.



Umah Negeri Sembilan dari depan.


Perasan tak kepala lembu kat atas tu? Orang dolu2 suke simpan hiasan camni.


Ni la....peminat2 aku. Macam mane la orang tak salah faham kate aku ni cikgu. Dah....rame budak sekolah dan cikgu2 yang berkeliaran di situ.


Pengisar padi.....


Bebudak sekolah lagi.....


Umah Selangor.....



Yea.....umah Perak.
Pehh....penat giler upload sume gambo nih. Takde mase aku nak crop atau bagi cantek sket gambo2 nih.....so korang terima jelah seadanya ye...

4 comments:

blog-tips-kurus said...

cam biase, the 1st:
Akhirnye kua gak n3 ni. Tahniah cik!!!
Gmbr masuk Taming Sari,AFamosa,cruise, PD...ntahle..

Jumir said...

Beta tgh usahakanlah ni duhai......Cik CTips Wan Kembang oiiii....

F.B. said...

Bik Ju

Wah...... cantiknya fatin pun nak buat juga macam bik Ju..

Jumir said...

Buat Fatin....hang jangan tak buat. He3....Bik Ju sokong kamu.

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK