My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Monday, August 8, 2011

2D1N at Pulau Pangkor - Day 2

Aritu aku ada post entry tentang percutian aku, MsTips n Rostam pada hari pertama di Pulau Pangkor kan. Kali ni aku nak citer aktiviti kami pada hari ke2 plak.

Hari ke2 kami bermula dengan round gerai n kawasan
pantai sambil breakfast kat gerai2 yang ada.

Ini bukan Batu Bersurat yang ada di Pulau Pangkor tu
ye...harap maklum. Ni adalah Batu Tak Bersurat.

Aku lebih suke berendam dalam air laut tu.
Syokkkk....

Mase lepak2 kat batu2 tepi Batu Tak Bersurat tadi...
tetibe abang bot ni approach tanya kami nak
pancing sotong tak. Selepas sesi tawar menawar...
kami agree joint aktiviti memancing sotong @ RM60 3 orang.

Chewah...sukenya MsTips dok depan bot.
Actually berdasarkan saiz badan...
memang dia kena dok depan n aku plak
kena dok tengah untuk balance bot. Huhu.....

Abang bot ni dapat sotong besor.....ni upacara sesi
tunjuk ajar je. Jap lagi kami kena buat sendiri.

Sotong yang baru ditangkap akan menjadi warna hitam
sebab dia ada lepaskan tembakan dakwatnya.

Kami approach area snorkeling yang kami pi
pada hari pertama.

Aku plak tunjuk skill. Tapi tak dapat pada awalnya.
Hampeh...!

Tetibe abang bot tu kena patah balik ke Pulau.
Tapi dia suruh kami lepak kat Coral Island ni.
Katanya...banyak drama n filem yang
shooting sini.

Kat Coral Island ni ada gerai untuk kite lepak
minum n makan2.

Agak2 la Rostam ooiiii....takkan berendam
takat pinggang guna life jacket kot.

Lepas abang bot mai balik. Kami sambung ronda2 pulau
n memancing.

Giliran Rostam cuba nasib.

Tu dia......dapat sekor kat dia.

Aku plak.....cuba nasib bagi kali ke2.

Eceh! Dapat la....

Turn MsTips memancing. Sambil memancing
sambil tu la mulut dia tot...tet..tot...tet....

Aku pasti....dia dapat sotong tu sebab sotong
tu tak tahan nak dengar dia tot...tet...

Sotong MsTips adalah yang berwarna gelap tu.

Ni la....rejeki kami aritu.

Abang bot ni memang best. Dia siang sotong tu
n volunteer nak bakorkan untuk kami.

Tu dia.....cara2 siang sotong untuk dibakor ye.

Cam plastik jer...rupa paras sotong tu.

Biarkan lelaki yang buat kije dapur tu...MsTips
layan buai yang ada kat tepi pantai tu.

Buai laju2.....

Saje jer nak test....tahan tak buaian tu.
Ternyata sangat kukuh.

Sambil tunggu sotong habis disiang, kami
main banana boat dulu. Yang ni
bayo RM15 sorang rasanya.

Kami naik 5 orang jer.....maksima 7.

Geng bot pisang.

Si Rostam nak usha kayak plak.
Tapi kami dah kesuntukan masa.

MsTips mencuba motor abang bot.
Gempak tul motor ni.

Ni dari sudut tepi.

Aku yang basah kuyup lepas mandi laut pun
joint sekali.

Ya....itulah sotong2 hasil tangkapan kami.


Pehhhh...baunya pun dah best.
Ni kan plak rasanya. Dah la fresh....marvelous betul!

Kami bayo RM30 untuk ke Kilang Ikan Bilis/Seafood
Kering n seterusnya ke jeti untuk pulang.
Sambil2 tu....abang van ni....bawak kami ronda2.
Anak sape la tu yang borong banyak sangat tu?

Deretan taxi (van) yang menanti customer depa pi shoping.

Sampai jeti.....kena beratur panjang sebab ramai orang.

Kami bertuah sebab dapat feri yang ada open space
macam ni. Bole la...jamu2 mata.

Babai...Pulau Pangkor....

Bot2 nelayan....yang mudik ke pengkalan.

Rostam ceria jer...dah puas jalan...

Aku seronok naik feri cenggini.

Ni merenung masa depan ke apa ni?

Dr. Fadilah Khamsah kate....jangan pandang buih.
Nanti cepat lupa.

Tempat buat kapal. Aku nampak macam ada
kapal cruise yang sedang dibina.

Macam2 kapal yang kami jumpa.
Ni kapal tentera laut.

Ni kapal service/maintenance kapal.

Ni tongkang yang bawa pasir/simen/tar.

Sampai jeti....kami ber3 bergerak keluar dari Lumut
n pulang. Satu percutian yang tak dirancang
tapi menarik n seronok.
Kali ni aku bawak Rostam sebab kami
memang ada kije kat Perak. Lain kali
aku bawak staff aku yang lain plak ye...

6 comments:

sweetheart said...

Rostam tinggalkan kami. Hampeh!

anne.marissa78 said...

wehhh....hang p pangkor tak habaq aku...tu kampung mertua aku hang tau...adik ipar aku bawak bot laju kliling pulau gak....ekekekek...

Jumir said...

Rewa....Rostam tak sayang kat korang la tu. Hahahaha.....

Jumir said...

Anne....kalu aku kabo....kang adik ipar ko bagi aku free plak naik bot dia. Tak terabis plak duit aku...beb (Hahaha800x...gaya gelak org jutawan) Tapi kan...lupe benor aku ko dah jadi org Pangkor. Hahaha...

MsZura said...

Lepas ni u kena bawa i pula. Tk kira, i nk pegi jgk.

NasQ said...

waaa... bestnya pulau pangkor...

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK