My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Tuesday, December 21, 2010

Mekanisme baru ganti PTK


Arini berita tentang PTK kluo. Utusan Online melaporkan yang Kerajaan akan berunding dengan Cuepacs tentang mekanisme penilaian baru kakitangan awam bagi menggantikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). PM kate penilaian itu akan menjurus kepada aspek yang berkaitan dengan bidang tugas kakitangan awam sahaja.

Aku bile citer bab PTK ni....aku Ok jer bile diwujudkan. Bile dimansuhkan....pun...aku OK. Dulu ramai yang bantah sebab ada soalan yang tak berkaitan dengan bidang tugas. Ada gak yang kata teori tak sama dengan praktikal.....kije lain....exam plak kua soalan lain. Aku plak jenis tak kisah......bagi aku bile nak exam, kena membace. Bile membace...dapat ilmu walaupun hakikatnya aku dah tau dah ilmu tu. Kalau mende yang aku bace tu takdak kena-mengena dengan kije aku....aku terima sebagai ilmu baru. Kalau kite asyik menolak ilmu baru....sampai bile2 pun kite takkan maju. Aku masa exam jawatan pertama dulu....aku dapat 4-3. He3....cam score Malaysia lawan Indonesia (Final Piala Suzuki AFF) nanti la plak.

Ni sume ayat2....orang tak ready pi exam.

Pastu bile dah dapat kanan.....aku dapat 4-3 gak. Bile mengulang paper yg score 3 tu untuk dapatkan 4-4.....tetibe Jabatan aku tukor 1,2,3,4 tu jadi A,B,C,D.....maka aku pun dapatlah 4B...macam result UPSR sorang anak sedara aku la plak (Actually sama jer dengan 4-3). 4B tu aku anggap macam mewakili belia2 4B kat kampung aku nun.

Bile mansuh....dan nak ganti baru....aku OK jer dengan keputusan tu. Dah ramai sangat yang tak suke....takkan Kerajaan nak layan aku sorang yang suke kan? So, kite ikutkan jelah. Akhir2 tahun ni pun banyak jabatan yang sedang sibuk dengan Penilaian Prestasi Akhir Tahun. Aku pun dah....pikir2 dalam kepala berapa markah aku nak bagi kat staff2 aku. Berapa boss aku nak bagi aku....aku tak penah kisah pun....kalu kite buat kije ikhlas...Insya-Allah, adalah bahagian yang baik untuk diri kite. Bak kate Fahrin Ahmad dalam iklan Garnier...."Prestasi boleh diukur, kecerahan kulit pun boleh diukur...". Cuma aku nak tambah skit....."Prestasi dan kecerahan boleh diukur tapi adakah...hati orang yang menilai prestasi tu......boleh diukur?". Kepada staff2 aku....Insya-Allah....aku akan bagi seadil-adilnya sebab kalu aku tak adil....di akhirat kelak...aku plak yang akan dinilai seadil-adilnya.

4 comments:

Jang said...

Kawan...bila nak buat n3 Natrah II? Aku happy bile kwn2 happy. Sorry ttg Maher Zain tu, xdk rezeki kamu ber2 la tu.

Jumir said...

Aku tgh usaha la ni beb. Gamba pada PC opis Ms Tips. Sabo ye...

blog-tips-kurus said...

aku je.. balik2 aku.
tapi aku mmg lawo:)

* ngade2 betol 'Qpek' ni.
Kalau aju jd PM, abisla depa!!

Jumir said...

Kalu aku jadi PM.....emmm...mesti jaki rame orang kat M'sia ni sebab Tun Razak org Pekan,Pahang. Najib org Pekan, Pahang gak. Dan aku pun org Pekan, Pahang.

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK