My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Saturday, March 7, 2009

Kisah Budak Pra-Sekolah

Seorang cucu saudara saya...Amir kini berusia 5 tahun dan mula belajar di class pra-sekolah di sebuah sekolah di kampung. Amir ini bijak dan petah bercakap. Bila ditanya tentang kawan-kawan di dalam classnya. Terbit beberapa nama termasuk Zurita. Kakak saya kata dia suka berkawan dengan Zurita. Dan ramai kawan-kawan lelakinya pun suka berkawan dengan Zurita sebab kulitnya putih. Emm....dengan kata lainnya....Zurita ini diminati oleh ramai budak-budak pra-sekolah di class tersebut termasuk Amir.
Zaman sekarang....umur 5 tahun dah ada perasaan minat-meminati walaupun mereka masih belum faham apakah maknanya. Kadang-kadang teringat telatah Sim Chan (siri cartoon setiap Sabtu, jam 7 malam di NTV 7).
Selain cerita Zurita, saya dikejutkan dengan berita.....cucu saudara saya ini telah di PAU oleh seorang rakan sekelasnya! Sudah 2 kali budak tu minta duit dengan Amir. Saya mengingatkan Amir agar tidak menyerahkan duitnya pada budak itu dan segera beritahu kami sekiranya budak itu meminta duit lagi.
Saya pasti cucu saudara saya ini tidak mengada-adakan cerita kerana sejurus sahaja keluar daripada class, Kide (abang saya) akan menjemputnya untuk pulang. Jadi dia seharusnya tiada peluang untuk berbelanja di kantin. Tidak mungkin juga duit itu hilang kerana Amir jenis yang tidak pandai berbohong....(setakat ini la...). Bila ditanya pada Amir siapa nama budak tu....dia jawab, "Mukhris." Bila ditanya siapa ibunya, dia jawab "Dia panggil ibu dia ibu." So, tak dapatlah kami nak detect siapakah orangnya. Tetapi saya dah tugaskan Kide untuk mencari budak tu, bagi warning sikit. Kecik-kecik dah pandai pau orang.
Yang ibunya tu....tak pelik ke kalau anak dia tiba-tiba ada duit lebih. Tak check ke? Aneh ibu-ibu zaman sekarang.....kalau aku masa kecik-kecik dulu, dah kena belasah dah.
Macam mana la budak-budak sekarang tak jadi pembuli. Mak bapak depa ni tak kisah sangat tentang aktiviti anak-anak mereka. Jangan asyik salahkan cikgu di sekolah. Mak bapak kenalah ambil berat walaupun 1/2 - 3/4 waktu anak-anak adalah di sekolah.
Kalau umur 5 tahun dah pandai pau orang...agak-agak bila dah umur 15 tahun dia akan jadi macam mana? Bagaimana pula masa umur 25 tahun? Agak-agaknya dia akan jadi apa?

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK