My Heartbeat

HIT THE JACKPOT!

Saturday, June 25, 2011

152,000 Pelajar Dihentikan Pinjaman PTPTN


Aku 2 minggu ni busy outstation ke Kluang, Johor n Kuantan, Pahang.....sampe demam2 jadinya. Hari ni aku saje la bukak2 berita kat internet........sekali nampak berita nih (Berita Maharaja Lawak...malas aku nak pi crite....dah heboh satu Malaya pun). Ni crite tentang 152,000 pelajar dihentikan PTPTN sebab result bawah 2.0.

Aku sebagai orang2 yang dah habis blajo n dah kije ni.....aku nak nasihat kat korang yang masih blajo. Blajo rerajin......korang maybe tak rase kesannya masa korang tengah blajo. Mase nak cari kije n mase dah kije...baru korang akan terasa. Aku dulu pun ada masanya malas jugak....ponteng jugak....tapi ape kefaedahnya.....buat cenggitu? Takdok faedahnya tau.....

Rame yang cakap.....subject yang diambil susah.....banyak sangat assignment....lecturer tak pandai ajor....macam2 alasan.Tapi bile pikir2.......itu ke alasan sebenarnya result kite jatuh? Ke....sebab kite ni malas? Pikir pasal boyfriend/girlfriend je yang lebih? Pikir pasal nak enjoy.......n macammana nak pi perabih duit PTPTN tu je yang lebih?

Ingat mak ayah....ingat keluarga.....mereka menanti korang pulang dengan sijil/diploma/ijazah yang cemerlang. Bagi korang yang result jatuh teruk tu....bangkit balik. Ingatlah Allah sentiasa disisi korang.....so, berusahalah n banyak2lah berdoa.

Teringat pesan sorang kawan lama.....yang lebih kurang begini...(aku amend sikit ayat dia...)

Kalau ada 1000 orang yang dapat result cemerlang.....salah sorang tu mesti aku!                 
Kalau ada 100 orang yang dapat result cemerlang........ishh....salah sorang tu mesti aku!     
Kalau ada 10 orang jer yang dapat result cemerlang......salah sorang daripada tu mesti aku!
Kalau hanya sorang jer yang dapat result cemerlang......orang tu mesti aku!                         

So....kepada sume students....belajarlah rajin2. Memang rezeki di tangan Allah n ada yang berjaya tanpa segulung sijil/diploma/ijazah tapi ingatlah......apa yang kite buat sekarang akan menentukan hidup kite di masa akan datang.......20......30 tahun yang akan datang.

**aku dah habis bayo hutang Yayasan Pahang pada Februari 2011 yang lalu....yeay....! TQ arwah ayah yang tak bagi aku pinjam PTPTN....kalu tak mesti....aku tgh kalut membayo hutang2 tu sume.

13 comments:

Cek's Zaitun Othman said...

ramainya yang ditari balik pinjaman....

blog-tips-kurus said...

harap-harap janganlah ada student cum blogger yg terlibat!

*aku bersyukur sedang mampu bayar PTPTN tolak payroll, walaupun berpendapatan sederhana & tak berkereta lagi. huhu! isk!

Jumir said...

Cek's Zaitun....sayang depa ni....bukan tak pandai...maybe depa terleka sekejap. Harap2 depa akan bangkit semula.

Jumir said...

MsTips....aku pun harap cenggitu. Tahniah krn membayo PTPTN tu on time.

Jumir said...
This comment has been removed by the author.
MsZura said...

Study kena smart, bercinta n berjoli takpe asalkan result gempak n mampu bayar hutang PTPTN. Tapi jgn confident sgt yg korang mampu byr.

Jumir said...

Tu dia nasihat yg bernas dr Cik Accountant kite...Cik Zura.

MNG said...

I follow....

Jumir said...

TQ MNG.

Jang said...

Mase blaja kena blaja. Mase main bole main tapi kena tau bahagi mase.

Jumir said...

Ya....tu dia comment dari Cik Jang....Senior Marketing Manager kite...

Anonymous said...

suka ayat tuh....
buat alia semangat :)

Jumir said...

Alia....semoga Alia berjaya tau...

Related Posts with Thumbnails

Sape encem/cantek...pasti berani klik bawah ni...

Fast Buck!

X-CHANGE LINK